Lietuvos Respublikos Prezidentas

Kampanija „Už saugią Lietuvą“ – treji socialinių pokyčių metai

2019-05-31

Penktadienis, gegužės 31 d. (Vilnius). Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė dalyvavo kampanijos „Už saugią Lietuvą“ trejų metų gimtadienio piknike ir simboliškai įteikė kampanijos ženklą tiems, kurie neša ir neš pokyčių žinią visai Lietuvai.

„Kampanija „Už saugią Lietuvą“ apėmė labai platų spektrą įvairių problemų ir dabar matome tikrai gerų rezultatų. Bet pirmiausia tai – dėmesys mūsų vaikams, kad jie jaustųsi saugūs ir laimingi. Treji metai – trumpas laikas, bet tikiuosi, kad kampanija nesustos, nes tai prasminga idėja, kuri mus visus apjungia ir teikia džiaugsmo“, – sakė Prezidentė.

Į istorinį Prezidento rūmų parką susirinko artimiausi kampanijos „Už saugią Lietuvą“ partneriai – atsakingo verslo atstovai, svarbiausios smurto, patyčių, globos ir įvaikinimo, priklausomybių klausimus sprendžiančios nevyriausybinės organizacijos, prisidėjusios prie realių pokyčių visoje šalyje. Švente džiaugėsi ir du šimtai vaikų, atvykusių iš kampanijos partnerių įsteigtų ir globojamų vaikų dienos centrų.

Pasak šalies vadovės, prasmingus darbus ir veiklas inicijavę žmonės patikėjo kampanijos idėja, kurią toliau tikriausiai perims naujojo Prezidento aplinka.   

Piknike koncertavo kampanijos ambasadoriai Jurga Šeduikytė ir Vidas Bareikis, ambasadorius Maksas Melmanas kartu su grupe „Biplan“ sudainavo kampanijos himną „Nuo nulio iki mėnulio“. Renginyje taip pat dalyvavo ambasadoriai Algirdas Kaušpėdas, Jonas Nainys, Daiva Žeimytė, Beata Nicholson, Andrius Tapinas, Kęstutis Dvareckas ir broliai Algirdas ir Remigijus Gataveckai.

Iš visos Lietuvos atvykusiems vaikams vaišes ir šventinę programą dovanojo kampanijos partneriai „LIDL“ ir „Circle K“, apdovanoti už unikalias socialines inciatyvas. Būtent „LIDL“ kartu su kampanija pradėjo taromatų akciją, siūlančią depozitą už grąžinamą tarą paaukoti vaikų dienos centrams, o „Circle K“ tapo pirmąja įmone, įsteigusia vaikų dienos centrą po kampanijos skėčiu.

Prezidentės inicijuota nacionalinė socialinio saugumo kampanija „Už saugią Lietuvą“ jau trejus metus telkia visuomenę – į ją įsijungė visos 60 savivaldybių, nevyriausybinės organizacijos, per 70 verslo įmonių, diplomatinės atstovybės, tarptautinės organizacijos, žiniasklaida, kampanijos ambasadoriais tapo žinomi šalies žmonės. Užregistruota beveik tūkstantis iniciatyvų, atliepiančių kampanijos tikslus: mažinti smurtą, žalingas priklausomybes, savižudybes, skatinti vaikų globą šeimose ir įvaikinimą.

Kampanijos „Už saugią Lietuvą“ ataskaita

  • 65 Prezidentės vizitai ir susitikimai kampanijos tema.
  • Priimtos Prezidentės inicijuotos įstatymų pataisos.
  • Užregistruota beveik tūkstantis gerųjų iniciatyvų.
  • Kampanijos specialistų ir ekspertų komanda susitiko su visomis 60 savivaldybių.
  • Kampanijos ir verslo iniciatyva įsteigta 15 naujų dienos centrų, keliasdešimt jų veikla sustiprinta (nuo 2016 m. iš viso atidaryti 135 nauji vaikų dienos centrai).
  • Sukurtas interaktyvus testas „Įveik patyčias“, kurį atliko 13 tūkst. moksleivių.
  • Įkurta „Tėvų linija“ – suteikta beveik 2000 profesionalių konsultacijų telefonu.
  • Įvykdyta 10 socialinių kampanijų patyčių ir smurto prevencijos temomis.
  • „Padovanok vaikui vasarą“ – užtikrintos turiningos atostogos daugiau nei 10 tūkst. vaikų.
  • 25 kampanijos ambasadoriai – žinomi šalies žmonės.

Lietuva – be globos namų

  • Pradėta reali vaikų globos sistemos pertvarka. Pertvarkoma 19 vaikams skirtų globos įstaigų, per 260 vaikų perkelti į bendruomeninius globos namus. Nuo 2014 m. vaikų globos įstaigose sumažėjo 33 procentais.
  • Įteisinta profesionalių budinčių globotojų veikla. Šiuo metu visoje Lietuvoje jau yra 191 budintis globėjas, jų šeimose auga 188 vaikai.
  • Įsivaikinti tapo lengviau. Įvesta centralizuota vaikų globos apskaita, apibrėžtos aiškios tėvų valdžios ribojimo taisyklės ir terminaiužtikrinta tėvystės išmoka įtėviams.
  • Per trejus kampanijos veiklos metus vaikų dienos centrų skaičius išaugo nuo 250 iki 387 ir juos lanko beveik 10 tūkst. sunkumus patiriančių vaikų. Vis dėlto dar trūksta apie 110 naujų centrų. Kampanija „Už saugią Lietuvą“ kartu su partneriais ženkliai sustiprino vaikų dienos centrų tinklą Lietuvoje, siekdama užtikrinti vaikų saugumą.

Sutelkta kova su smurtu ir patyčiomis

  • Pradėtos patyčių prevencijos programos mokyklose. Įsigaliojus Prezidentės inicijuotoms pataisoms, net 75 proc. mokyklų vykdo privalomas smurto ir patyčių prevencijos programas, psichologinės pagalbos paslaugos mokiniams tapo lengviau prieinamos, o reagavimas į patyčias – privalomas. Patyčių lygis, per visą nepriklausomybės laikotarpį buvęs stabiliai aukštas, pagaliau šiemet pajudėjo žemyn.
  • Vaikų apklausos turi vykti tik su psichologais. Įstatymu įtvirtinta, kad nepilnamečių liudytojų ir nukentėjusiųjų apklausas privalu vykdyti dalyvaujant psichologui ir vaiko teisių apsaugos specialistui.
  • Smurtą patiriančioms moterims – visapusė pagalba ir parama. Efektyviai įgyvendinant Prezidentės inicijuotas Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo pataisas, daugėja ir pranešimų apie patiriamą smurtą, ir pagalbos galimybių.
  • Į kovą su smurtu artimoje aplinkoje įsitraukia visuomenė. Siūlomi įkvepiantys projektai, mentorystės programos, socialinės kampanijos ir reali pagalba ištikus krizei specializuotos pagalbos centruose.

Lietuva vaduojasi nuo priklausomybių ir savižudybių

Mokomės padėti krizės ištiktiems žmonėms:

  • Savivalda telkiasi kovai su alkoholizmu. Kampanijos suburtos specialistų komandos sukurtas kovos su alkoholizmu modelis diegiamas Varėnoje, Ukmergėje, Elektrėnuose, Tauragėje, Kelmėje, Naujojoje Akmenėje, Alytaus rajone. Kiti miestai taip pat vykdo įvairias priemones kovai su alkoholizmu.
  • Sergamumas sumažėjo iki 18 atvejų 100 tūkst. gyventojų (2016 m. 59,6 atvejai 100 tūkst. gyventojų, 2017 m. – 41,6 atvejis 100 tūkst. gyventojų).

Sėkmingai taikomas kampanijos ekspertų ir partnerių sukurtas reagavimo į savižudybės grėsmę algoritmas:

  • 9-ios savivaldybės iš 60-ies turi reagavimo į savižudybės grėsmę ir krizę patiriančius asmenis algoritmus; 57-iose savivaldybėse iš 60-ies suteikiamos ambulatorinės psichikos sveikatos priežiūros paslaugos.
  • Daugėja savižudybių prevencijos programų Kupiškio, Vilniaus, Kauno, Kelmės, Zarasų, Šilalės, Raseinių savivaldybėse. Savivaldybėse organizuojami savižudybių prevencijos mokymai „SAFETALK“.
  • 2019 m. fiksuojamas 17 proc. mažesnis savižudybių skaičius, nei buvo prieš trejus metus. 2016 m. nusižudė 823, 2017 m. – 748, 2018 m. – 683 asmenys.

Svarbiausios iniciatyvos ir projektai

  • „Padovanok vaikui vasarą“ subūrė visuomenę, verslo įmones ir valstybines įstaigas tam, kad vaikai iš sunkumus patiriančių šeimų vasaros atostogas leistų saugiai ir turiningai. Įvairias išvykas, ekskursijas, dienos stovyklas dovanojo visa Lietuva. Išaugusi akcija taip pat tapo aktuali per rudens ir žiemos atostogas. Per trejus metus į pirmąsias stovyklas išvyko daugiau nei 10 tūkst. vaikų.
  • Prezidentės iniciatyva įsteigta pirmoji nemokamas konsultacijas teikianti „Tėvų linija“. Nuo jos starto suteikta arti 2000 profesionalių konsultacijų telefonu.
  • Sukurtas interaktyvus testas „Įveik patyčias“, padedantis atpažinti ir įveikti patyčias. Jį jau atliko 13 tūkst. moksleivių.
  • Dingusių vaikų paieškai – pažangiausios priemonės. Prezidentės iniciatyva, bendradarbiaujant su „Facebook“, Lietuvoje, pirmoje iš Šiaurės šalių, pradėjo veikti elektroninė socialinių tinklų vaikų paieškos sistema „Amber Alert“, kuri skubiai informuoja dingus vaikui.
  • Į socialinės rizikos šeimas orientuotas projektas „Įkvėpk“ per vasarą aplankė 10 šalies regionų ir drąsino smurtą patyrusius žmones, vietos bendruomenes, verslą, nevyriausybines organizacijas, savanorius ir vietos savivaldą spręsti įsisenėjusias priklausomybių ir smurto problemas.
  • „Misija Laplandija“ suteikė galimybę 200 vaikų, augančių globos namuose arba daugiavaikėse šeimose, susitikti su Kalėdų Seneliu Laplandijoje.
  • Per akciją „Kalėdų naktį tylią“ rinktos lėšos ankstukams gydyti ir naujam vaikų dienos centrui įkurti.
  • „Circle K Lietuva“ tapo pirmąja įmone šalyje, tikslingai skyrusia lėšų naujiems vaikų dienos centrams kurti ir socialinių darbuotojų mokymams. Per trejus metus įmonė įsteigė 7 dienos centrus.
  • „LIDL“ pradėjo unikalią taromatų akciją, siūlančią depozitą už grąžinamą tarą paaukoti vaikų dienos centrams. Žmonių paaukotas lėšas „LIDL“ padvigubina. Per pusantrų metų surinkta ir nevyriausybinėms organizacijoms perduota daugiau nei 60 tūkst. eurų.
  • Per trejus metus visoje Lietuvoje transliuota 10 socialinių reklamų, skirtų smurto ir patyčių prevencijai, – su partneriais vykdytos akcijos „Moterys moterims“, „Atpažink pyktį“, „Kartu mes galime sustabdyti patyčias!“, „Blogų vaikų nebūna“, „Matai – esi atsakingas“ ir kitos. Bendradarbiaujant su festivaliais „Scanorama“, „Kino pavasaris“, „Nepatogus kinas“, organizuotos diskusijos ir susitikimai.

Kampanijos darbų ataskaitą peržiūrėti galima čia.

Daugiau informacijos apie kampaniją galima rasti interneto puslapyje uzsaugialietuva.lt, socialinėje „Facebook“ paskyroje @uzsaugialietuva ir naudodami žymą #UžSaugiąLietuvą.

Prezidentės spaudos tarnyba

Informacija atnaujinta 2019.05.31 13:44

Atgal